Skænderier og uenigheder en naturlig del af unges hverdag, og som ung skal man lære at klare skænderier og gøre sine egne erfaringer. Det skal bare ikke blive for uhåndterligt eller truende.

Medierne fokuserer ofte på problemerne ved de unges digitale liv, hvor mobning og billeddeling har fået fokus i diverse kampagner, herunder vore egne i Call Me – Tal ordentligt. En del af drivkraften i kampagnerne er forargelsen. Men voksne er ikke for gode selv. De skyder også med skarpt på nettet, men forarges især, når de unge skændes og skaber uro. Det er vigtigt at forstå, at unge har et særligt behov for at afprøve og lære de sociale regler at kende selv. Jeg tænker selv, somme tider med skam, på mine egne fejltagelser som ung og voksen. En tilpas dosis skam over egen adfærd kan såmænd bidrage til at udvikle en vigtig indre selvreguleringsmekanisme, især når skammen ikke kammer over. Unge har ret til at begå fejltagelser, skamme sig over dem og komme videre. Når det begrænser sig til ’normale’ skænderier, udvekslinger og uenigheder er det både hverdagsligt og en social træningsbane, hvor man er nødt til at gøre sine egne erfaringer.

Så, kære voksne: Lad de unge skændes og få noget at skamme sig over! Så er der liv i gaden, erfaringer at gøre og – måske – udvikling at høste. Men stå parat til at tale om det, og vis en aktiv interesse i de unges liv. Både unge og voksne har dermed mulighed for at træde i karakter, forhåbentlig med kærlighed til den næste, og forståelse for de ophidsede sind. Voksne kan bidrage med et moralsk kompas og solide fødder at stå på. Gør jer ulejligheden at tale med unge om HELE deres liv, også det digitale – uden overbeskyttelse og løftede pegefingre.

3 gode råd til forældre:

  1. Tænk tilbage på de sidste skænderier, som du har hørt din unge have med andre unge. Måske er der mange, måske ingen. Hvis der er mange, så spørg dig selv, hvad de konflikter mon egentlig handler om? Spørg den unge direkte: ”Jeg har tænkt på dit skænderi forleden. Hvad synes du selv, der ligger bag ved den konflikt? ”. Spørg videre ind, uden at dømme eller tage parti. Hvis du ikke har hørt om skænderier eller konflikter, så spørg dig selv, hvor meget den unge faktisk deler med dig. Mange forældre til unge oplever, at de unge ’forsvinder’ fra os, og ikke fortæller os noget. Så må du invitere til te og hygge, gåture eller biludflugter. I begyndelsen skal du ikke have travlt med at udspørge. Det kan tage tid at etablere en åben forbindelse, hvis den er rustet til.

  2. Når du har forbindelse, så find en måde til at spørge ind til de uenigheder, forhandlinger og konflikter, som kører for tiden. Har de rod i noget i fortiden, er det noget som de vil have hjælp til, hvor meget betyder det for dem? Søg efter den unges egne ord og forståelser og undlad at dømme eller tage parti. Søg forståelse og vis, at du altid er der.

  3. Prøv at hæve blikket ud over de konflikter som kan køre lige nu. Spørg den unge, hvordan de bedst bliver gode venner efter skænderier. Hvordan kan man egentlig skændes ordentligt med hinanden? Overvej om du selv føler, at man ikke må have konflikter, eller om det mest af alt er smerteligt, at du ikke kan ’fixe’ ting for den unge. Eller om du selv har det ok med at man skændes med andre en gang imellem. Fortæl, hvordan du selv har det med konflikter, og om noget har ændret sig for dig gennem gamle konflikter. Foreslå at den unge skaber små alliancer, ikke MOD andre, men MED hinanden. Målet er at de ikke opgiver hinanden ved konflikter, men vender tilbage og kommer over problemer sammen.

Om forfatteren 
monsterid

Søren Kjær Jensen, Direktør i Center for Rummelighed

Søren Kjær Jensen er dokumentarist og forskningsformidler og har arbejdet med pædagogisk forskning i knap 15 år.
”Jeg stiftede Center for Rummelighed i vrede over at se børn falde uden for fællesskabet. Men jeg indså hurtigt, at vrede ikke nytter noget. Derfor har jeg samlet en flok professionelle problemknusere, som har valgt at have det sjovt med at skabe kreative løsninger. Jeg bygger i den forbindelse på min erfaring som kunstner, forskningsleder, opfinder og professionel hjælper. Min opgave er at skabe grundlaget for, at andre kan skabe.”