De voksnes standardråd til børn om at undgå mobning og udstilling på de sociale medier er ofte utilstrækkelige og somme tider forkerte. De kan fx være ”Sig det til en voksen”, ”Svar ikke tilbage”, ”Tag skærmbillede af det ubehagelige, så det kan bevises”, ”Bloker de, der generer dig” eller ”Send ikke billeder som kan være intime eller private”.

Det bør ikke være forkert at dele intimitet med hinanden. Men det er en naturligvis god ide at tænke sig om, inden man sender intime billeder til andre.

Det er ikke altid en løsning i sig selv at ignorere andre, eller at blokere de, der generer dig. Det kan være bedre at tage dialog og konfrontationer, med hjælp fra andre unge eller fra voksne. Vi mener derfor, at der er brug for en mere nyskabende tilgang til at håndtere digitale ubehageligheder. Dem har vi skrevet her – hvor vi opdeler i gode råd til at forebygge digital mobning og gode råd til, når skaden er sket:

Forebyggelse:

  • Øv jer i ikke at tale grimt om nogen, hverken børn eller forældre, derhjemme. Jo mere vi øver os, desto nemmere bliver det også at vende tankerne til, at der altid er en grund til, at folk gør, som de gør.

  • Tal med hinanden i skolen og hjemmet om, hvilke menneskelige værdier klassen vil stå for: Hvordan er man et godt eksempel? Hvordan beskytter de unge og I forældre hinanden? Hvordan klarer man konflikter? Hvordan bliver man gode kammerater igen?

  • Diskutér, hvordan der kan være plads til alle. En klasse er ikke et homogent fællesskab, så hvordan kan man på samme tid have et stort ’fælles’ og lukke op for flere dynamiske fællesskaber, hvor man inviterer hinanden ind, også digitalt? Hvordan kan billeder blive positive i stedet for udstillende? Hvordan kan I invitere andre ind i fællesskaber, så grupper ikke lukker sig om hinanden? Alle disse emner kan blive til gode snakke i hjem og ved klassemøder.

  • Undgå at lave moralistiske regler for, hvad der nøjagtig må siges af hvem, og tal i stedet om, hvordan man er en god kammerat. Unge kan tale sammen om at balancere en til tider frisk og hård tone med at være lydhøre og blide, så støt dem i det. Det er nemt at komme til at såre hinanden, så spørg dem om, hvordan de kan åbne op og vise omsorg.

  • Vær oprigtigt interesseret i dit barns liv og spørg nysgerrigt ind og invitere til dialog. Uden skyld og bebrejdelser, men med åbenhed.

Håndtering:

  • Som forældre skal man huske, at børn både kan blive mobbet og mobbe andre. Uanset hvad, er det vigtigt, at konflikter tages op, og ikke ties ihjel. Og lyt med åbent sind og stiller spørgsmål til det, dit barn fortæller.

  • Hvis du får at vide, at dit barn mobber andre, så undgå udelukkende at skælde ud. Det kan forhindre dit barn i at erkende og forstå, at det har gjort noget forkert, og at det kan handle bedre fremover. Det kan også blokere for evnen til at erkende, at hun har gjort noget forkert og gøre det sværere at rette op på.

  • Inddrag lærerne, hvis dit barn deltager i mobning eller bliver mobbet. Hold fast i, at det er et klasseproblem, ikke udelukkende dit barns problem uanset hvad.

  • Bliver dit barn mobbet, så hjælper det ikke at dæmonisere gerningspersoner over for dit barn. Undgå at give det mobbede barn skylden. Hvis du og dit barn ikke vil tage ansvar for at noget er gået galt, så forstærker du mobning. Det kan i sidste ende ramme dit barn og dig, fordi der også kan komme mobning og skam den anden vej.

Om forfatteren 
monsterid

Søren Kjær Jensen, Direktør i Center for Rummelighed

Søren Kjær Jensen er dokumentarist og forskningsformidler og har arbejdet med pædagogisk forskning i knap 15 år.
”Jeg stiftede Center for Rummelighed i vrede over at se børn falde uden for fællesskabet. Men jeg indså hurtigt, at vrede ikke nytter noget. Derfor har jeg samlet en flok professionelle problemknusere, som har valgt at have det sjovt med at skabe kreative løsninger. Jeg bygger i den forbindelse på min erfaring som kunstner, forskningsleder, opfinder og professionel hjælper. Min opgave er at skabe grundlaget for, at andre kan skabe.”