Der er sket meget siden Emma Gad udgav “Takt og Tone” i 1918 🙂 Og selv om mange af rådene, som hun gav sine læsere i bogen, stadig gælder, så er enkelte råd måske lidt støvede og nye udfordringer er kommet til. I september bad vi Tal ordentligts Facebook-følgere om at hjælpe os med at lave en Tal ordentligt-udgave af ”Takt og Tone” med nutidens vigtigste sociale retningslinjer. Vi bad følgerne byde ind med deres holdning til, hvilke sociale normer, der er de vigtigste at overholde, eller hvilke hensyn, der er vigtigst at tage til ens medmennesker. I løbet af september bad vi også vores Facebook-følgere om at forholde sig til, hvad der er god Takt og Tone i trafikken og når det kommer til mobiltelefoni.

Inspirationen til en Tal ordentligt-udgave af Takt og Tone kom fra vores Facebook-følger, Mona Lykke-Lee Rasmussen, som forslog at modernisere de gode, gamle råd fra Takt og Tone i fællesskab på Tal ordentligt Facebook-siden. Tusind tak til Mona for det fine forslag!

Herunder kan I se Tal ordentligts 10 bud om Takt og Tone, der blev resultatet af debatten på Facebook. Vi er superglade resultatet og vi vil helt sikkert udfordre os selv på at følge alle 10 bud! Vi har lavet en plakat med de 10 bud, som kan downloades til print i A3 her: http://po.st/taktogtoneA3 og bestilles i god kvalitet i A2 her: http://po.st/taktogtone

TAL ORDENTLIGT – 10 bud om Takt & Tone

1) Tal ordentligt og vær ærlig, men vis hensyn til den, du taler med

Overvej følgende: Hvordan vil jeg selv gerne tales til? Er min holdning ønsket? Er det, jeg vil sige, konstruktivt? Man kommer længst med ærlighed, men der kommer ikke noget godt ud af at være hensynsløst ærlig.

2) Lyt ordentligt og bliv på egen banehalvdel

Lyt ikke blot for selv at komme til orde. Vis interesse for det, der bliver sagt. Formod ikke, at du på forhånd ved, hvad den, du taler med, vil sige – men stil opklarende spørgsmål.

3) Spørg dig selv indimellem: Hvad kan jeg gøre for at hjælpe nogen i dag?

Selv små ting kan være en stor hjælp og betyde alverden for nogen, der har lidt for meget at se til.

4) Hold af dine nærmeste, som de er – ikke som du mener, de burde være

Forsøg ikke at kontrollere eller ændre på dine venner eller familie, fordi du mener at vide bedre. Se og elsk dine nærmeste, som de er, og støt dem i deres naturlige udvikling.

5) Respektér reglerne hos dem, du besøger

Spørg til reglerne, så du har mulighed for at overholde dem. Måske ønsker værten, at du tager skoene af, eller at du går inden kl. 22.00. Vi er alle forskellige og kun ved at spørge, bliver vi klogere.

6) Vis hensyn

Tænk på personen, der kommer efter dig. Efterlad rummet, som du overtog det.

7) Husk gensidigt hensyn i trafikken

Overhold reglerne både som fodgænger, cyklist og billist. Ingens vej og gøremål er vigtigere end andres. Giv plads, respektér røde lys, og kør ikke på cykel på fortovet. Eksemplerne på regelbrud er mange, og sekunderne, vi sparer på at bøje reglerne, er få. Tæl de tjenester, du kan gøre andre i trafikken frem for sekunderne, som du kan spare.

8) Anerkend dine medmenneskers tilstedeværelse

Sig pænt goddag og farvel. Sig tak; tak for mad, tak for i dag, tak for hjælpen.

9) Vær nærværende, se folk i øjnene, når I taler sammen, og lad dig ikke distrahere

Vær koncentreret om det, du er i gang med. Begynd ikke på en ny aktivitet, mens du er midt i en samtale, og afbryd ikke samtaler for mindre vigtige gøremål. For at få nærvær, må man være nærværende.

10) Lad dig ikke styre af din telefon, og brug den ikke, hvis du er i gang med noget andet

En god tommelfingerregel: Telefonen skal bidrage til dialog, ikke stoppe den. Gør derfor telefonsamtaler i andres påhør så korte som muligt, og fortæl, at du ringer tilbage. Lad ikke sms’er og beskeder på sociale medier afbryde samtaler, men vent med at reagere, til der naturligt opstår en pause. Husk at tage en pause fra telefonen indimellem. Giv dig tid til at koble af.

Tal Ordentligt plakat om takt og tone med 10 gode råd

Vil du gerne have de gode råd på en plakat?

Se og bestil plakaten i A2 i god kvalitet lige her
Den kan også downloades i A3 til print her

Om forfatteren 
monsterid

Titte Kuhlmann, Social Media Manager

Siden februar 2016 har jeg fordybet mig i Tal ordentligt-universet, som Social Media Manager på det der må være Danmarks bedste arbejdsplads. Jeg kaster mig selv og vores mere end 100.000 Facebook-følgere ud i store debatter om alt indenfor den gode tone og medmenneskelighed – og jeg elsker det. Jeg er ucertificeret lommepsykolog, mere eller mindre konstant bekymret over et eller andet og altid på jagt efter ro og balance i livet. TAK til jer, der læser med her på bloggen! Det sætter vi stor pris på.