Når vi danskere agerer blandt fremmede i det offentlige rum, er vi generelt gode til at holde en god, sober tone – givet, så er vi ofte et meget reserveret folkefærd så det er begrænset, hvad vi overhovedet siger til fremmede. Men når man står i kø ved kassen klokken fem om eftermiddagen, så er der ikke langt til råb og bandeord – hvorfor?

Du har sikkert selv oplevet det: Måske som tilskuer, afsender eller modtager af de hårde ord i sådan en situation. Det kan være mange ting, der har sat det i gang – en udsolgt vare, for lang kø til kassen eller en helt tredje ting. Men alt for ofte farer folk op i det røde felt meget hurtigt i situationen. Det kan måske skyldes at afsenderen af de hårde ord står i en presset situation. Børnene skal hentes, der skal laves mad og oven i en lang, hård arbejdsdag bliver det hurtigt en farlig cocktail – så skal der ikke meget til før bægeret flyder over: Det kan sagtens ske, selvom kassedamen ”bare” er kommet til at bippe en vare ind til en krone for meget. En anden forklaring kan være at supermarkedet simpelthen er blevet et forum, hvor det er tilladt at komme af med sine frustrationer.

Så er det bare ærgerligt at være ansat i et supermarked, for det står umiddelbart ikke i jobbeskrivelsen at man skal lægge skulder til en masse tilsvining. Men måske skal man som ansat i et supermarked være bedre til at sige fra. For man skal ikke bare finde sig i hvad som helst. En hovedregel må være at når det bliver personligt, er det okay at sige stop.

Men det er ikke kun i supermarkedet, at det er almindeligt at folk har alt for kort lunte: P-vagter og buschauffører står også ofte for skud, bare for at nævne to faggrupper. Men er det virkeligt fair at bare fordi man har en bestemt jobtitel, så kommer de hårde ord flyvende? De fleste gør jo bare, hvad de er ansat til. Måske mere eller mindre serviceminded, men det er de færreste der direkte indbyder til at blive svinet til. Og der er jo ingen der får det godt af en hård tone – hverken afsender eller modtager. Selvom man er stresset, må man bare forsøge at tale ordentligt. De fleste vil nok fortryde deres tilsvining efterfølgende, og gå hjem med ondt i maven. Det er nemmere at slå koldt vand i blodet og tage den med ro. Så er chancen for at få god service/blive positivt overrasket også en del større.

Kassedamen har lige så meget brug for en positiv oplevelse som dig. Så findes der overhovedet en god undskyldning for at svine hende til?

Om forfatteren 
monsterid

Gustav Lammers