Hvad stiller vi op med den hårde tone på sociale medier?

I de første måneder i 2017 har vi på Tal ordentligt Facebook-side diskuteret tonen på sociale medier. Det er en bred opfattelse, at tonen online er hård – for hård. Selvom nyhedsmedierne er blevet mere opmærksomme på at moderere debatterne i deres Facebook-opslag, hvor mange af de groveste tilfælde finder sted, så trækker mange sig fra debatten på sociale medier. Oftest fordi de føler sig tromlet eller angrebet. På Facebook-siden har vi diskuteret, hvad vi hver især kan gøre ved denne udvikling og hvordan vi kan slå et slag for Tal ordentligt på sociale medier.

På opfordring af Ann D Lehmann bad vi om vores Facebook-følgeres input til nogle Tal ordentligt Facebook Bud om tonen på sociale medier. Det har resulteret i 13 bud, som listes herunder 🙂

 

Tal ordentligts 13 Facebook bud om tonen på sociale medier.

 

1) Skriv ikke noget på sociale medier, som du ikke ville sige i virkeligheden.

Tænk over: ville jeg formulere mig på samme måde, hvis jeg stod ansigt til ansigt med en person?

 

2) Husk, at det er helt okay at være uenige.

Enighed er ikke nødvendigvis målet med en diskussion. Selvom man ikke bliver enige, kan man stadig blive klogere.

 

3) Gå efter bolden, ikke manden.

Hold fokus på emnet, der debatteres og ikke personen du debatterer med.

 

4) Bliv på egen banehalvdel.

Start fx sætninger med “Som jeg forstår det” eller “Hvis det var mig”.

 

5) Brug tommelfingerreglen: Jo mere uenig man er, jo høfligere skal kommunikationen være.

Hvis du alligevel bliver mødt med en hård tone, så giv igen af modsatte skuffe.

 

6) Overvej, hvad den bedste tilgang vil være: Diskuter, ignorer eller bloker.

Tag diskussionen, hvis den er saglig og konstruktiv. Ignorer, hvis kommunikationen bliver ukonstruktiv. Bloker/anmeld, hvis kommunikationen bliver grov eller personlig.

 

7) Brug smileys/emojis for at kompensere for manglende kropssprog.

En simpel smilende smiley kan gøre en stor forskel for hvordan modtageren afkoder dit budskab.

 

8) Tag en pause, inden du reagerer på et indlæg/en kommentar.

Hvis du bliver vred over en kommentar eller et indlæg, så tag en pause – før du svarer. Få noget frisk luft eller tag en kop kaffe og vend tilbage. Overvej: Hvad vil jeg opnå? Vil en diskussion være meningsfuld? Eller er det bedre at sige “pyt”?

 

9) Spørg ind til andres holdninger.

Kom gerne dine meddebattører i møde ved at spørge interesseret ind til deres holdning – det kan tage brodden af mange diskussioner.

 

10) Overvej: Ville det være okay at min mor/far/ægtefælle/barn læste min kommentar?

Spørg dig selv, hvordan du ville have det med at dem, du har kær, så din kommentar. Og om du ville skrive det samme, hvis du diskuterede med dem?

 

11) Respekter andres ønsker.

Spørg om lov, før du poster, deler eller tagger dem i et opslag.

 

12) Tag ansvar for dine egne posts.

Moderer debatter, som du selv starter. Sørg for at folk holder en god tone på dine posts og blokér dem, der gentagende gange ikke kan finde ud af det.

 

13) Tal ordentligt til og om andre.

Det er vigtigt at huske, at ytringsfrihed kommer med et stort ansvar.

Om forfatteren 
blank

Titte Kuhlmann, Social Media Manager

Siden februar 2016 har jeg fordybet mig i Tal ordentligt-universet, som Social Media Manager på det der må være Danmarks bedste arbejdsplads. Jeg kaster mig selv og vores mere end 100.000 Facebook-følgere ud i store debatter om alt indenfor den gode tone og medmenneskelighed – og jeg elsker det. Jeg er ucertificeret lommepsykolog, mere eller mindre konstant bekymret over et eller andet og altid på jagt efter ro og balance i livet. TAK til jer, der læser med her på bloggen! Det sætter vi stor pris på.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *