Som du kan se i filmen ’Tillid’ er et stort tema for unge i dag usikkerhed: Havner mine hemmeligheder hos andre? Kan jeg stole på mine venner? Kan vi blive gode venner igen? Bliver jeg ensom? Skændes jeg og mine venner for meget? Kan jeg hjælpe min ven, når det går galt? Og endelig: Kan vi overhovedet tillade os at skændes eller grine ad andre?

Når voksne taler med unge om, hvad de skal gøre for at undgå ubehageligheder i livet online, så ender det ofte i råd som ”Sig det til en voksen” eller ”sig fra, og fortæl andre, og voksne, at du bliver mobbet”. Og det er da også de første svar, vi får fra de unge, når vi taler med dem om, hvad de selv kan gøre, for at undgå ubehageligheder og ensomhed. Men det bliver hurtigt tydeligt for os, at det er formelle standardsvar, påvirket af børneorganisationernes kampagner og deres forældrenes bekymringer. For når vi spørger ind til frygt og mistillid, bliver det klart, at usikkerhed er et grundvilkår. Mennesker vil altid være sårbare over for at blive udskammet, til grin, ensomme. De unge viser os deres eftertænksomme, empatiske, omsorgsfulde og meget etiske overvejelser. Som en pige sagde til os: ”Jeg ville ønske, at man måske kunne være lidt blidere mod hinanden på de sociale medier”. Hendes behov for blidhed er et suk efter solidaritet. Det er meget forståeligt, når enhver konflikt potentielt kan få hele verden som publikum i løbet af kort tid. Derfor er det en god ide, at unge taler med hinanden om at blive langt mere fleksible, tilgivende, blide og rettet mod at finde sammen, NÅR det går galt. For det går altid galt mellem mennesker. I alle aldre. På et eller andet tidspunkt. Spørgsmålet er, hvordan vi undgår de dummeste fejl og kommer videre.

3 gode råd især til unge:

  1. Tal med hinanden om, hvordan I kan skændes og diskutere, uden at det stikker af for jer. Mange unge er kede af konflikter på telefonen. Men konflikter, skænderier og uenighed er en del af livet. Tal med dine kammerater om, hvilke emoji’er som er vigtige for at undgå, at noget opfattes som en alt for hård tone. Husk at tage tid til at tjekke, om noget kan misforstås. Tag tid til at tænke over, om en besked var for kontant. Det er aldrig for sent at skrive og spørge, om man er blevet misforstået eller om man har været for hård. Og husk at tale ansigt til ansigt om de konflikter, der opstår på telefonen.

  2. Spørg dig selv: ”Hvad har jeg brug for, for at stole på andre”? I den næste tid kan du øve dig på at skabe tillid hos andre. Ved at skabe tillid hos andre kan du opbygge det gensidige forhold. Den grundlæggende tillid skaber vi ved at holde, hvad vi lover. Når andre oplever at du – som regel – holder ord, så vokser tilliden. Og når vi så kommer til at begå fejl, så genopretter vi tillid ved at erkende fejlen, sige undskyld og gøre vores bedste for ikke at fejle igen. I hvert fald ikke på samme måde. Ingen er fejlfri.

  3. Hvis du kommunikerer med fremmede online, så skal du være forsigtig, det ved de fleste. Der er mange måder at undersøge om den anden er, hvad hun eller han siger de er. En svensk ung gav os dette trick: ”Forleden skrev jeg med en dreng om at mødes. Jeg undersøgte om hans profilbillede var det rigtige ved at give ham hurtige opgaver: Han skulle sende et billede af sig selv med en kedel på hovedet inden for to minutter. Jeg gav ham flere fotoopgaver, så jeg kunne tjekke, at han ikke var en gammel mand, der ville snyde mig. Da vi skulle mødes havde jeg en veninde med, og vi mødtes nede i et shoppingcenter hvor der er mange mennesker”. Dette er et praktisk eksempel på, at unge har mange gode tips og tricks til hinanden. Spørg dine kammerater om de har gode råd, og del dem med hinanden.

Om forfatteren 
monsterid

Søren Kjær Jensen, Direktør i Center for Rummelighed

Søren Kjær Jensen er dokumentarist og forskningsformidler og har arbejdet med pædagogisk forskning i knap 15 år.
”Jeg stiftede Center for Rummelighed i vrede over at se børn falde uden for fællesskabet. Men jeg indså hurtigt, at vrede ikke nytter noget. Derfor har jeg samlet en flok professionelle problemknusere, som har valgt at have det sjovt med at skabe kreative løsninger. Jeg bygger i den forbindelse på min erfaring som kunstner, forskningsleder, opfinder og professionel hjælper. Min opgave er at skabe grundlaget for, at andre kan skabe.”